အရွင္ဘုရား၊ ဇာတကဧကကနိပါတ္ ကုလာ၀ကဇာတ္လာ မဃလုလင္မွ ျဖစ္လာသူ သိၾကားမင္းမွာ ဘုရားေလာင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုပါသည္။ ယခုလက္ရွိ တာ၀တႎသာနတ္ျပည္ရွိ သိၾကားမင္းလည္း မဃလုလင္မွ ျဖစ္လာသူျဖစ္၍ နာမည္တူ၊ အျဖစ္တူ ျဖစ္ေနပါသည္၊ ရွင္းျပေစလိုပါသည္ဘုရား။
( ေဒါက္တာျမင့္စိုး-ရန္ကုန္ျမိဳ႔ )


( ေျဖ )
ကုလာ၀ကဇာတ္ (ဇာတက ၁-၂၁၄ )တြင္ မဂဓတိုင္း ရာဇျဂိဳဟ္အနီး မစလရြာ မဃလုလင္အျဖစ္ႏွင့္ သကၠပဥႇသုတ္အဖြင့္ ( ဒီ-႒ ၂၊ ၃၀၂ ) မဃမာဏ၀ ၀တၳဳ (ယခုလက္ရွိ သိၾကားမင္းအျဖစ္) မွာ အလံုးစံုတူေနပါသည္။ အမည္ႏွင့္ ျဖစ္စဥ္သာမက သုဇာတာ၊ သုဓမၼာ၊ သုစိတၱာ၊ သုနႏၵာ မိဖုရားႀကီးေလးဦး အေၾကာင္း၊
သုဇာတာ-ဗ်ိဳင္းမကေလး ျဖစ္သြားသည္တို႔ပါ တူပါသည္။ သို႔ေသာ္ ကုလာ၀ကဇာတ္လာ မဃလုလင္က ေဂါတမဘုရားေလာင္းျဖစ္၍ ဘုရားျဖစ္ကာ နိဗၺာန္စံ၀င္သြားပါျပီ။
သကၠပဥႇသုတ္လာ မဃလုလင္က ယခု တာ၀တႎသာ နတ္ျပည္ရွိ သိၾကားမင္း ျဖစ္ေနပါေသးသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ ဤႏွစ္ဦးဘ၀မွာ တထပ္တည္း တူညီေနပါသနည္းဟု အျမဲပင္ အေမးခံေနရပါသည္။

၄င္းအတြက္ ေျဖဆိုရန္မွာ
မိဘလုပ္ေကၽြးျခင္း၊
ႀကီးျမင့္သူမ်ား၌ ရိုေသျခင္း၊
မွန္ကန္စြာ ေျပာဆိုျခင္း-စသည့္ သိၾကားျဖစ္ေၾကာင္း က်င့္၀တ္ေကာင္းမ်ားကို က်င့္သံုးပံု တူညီျခင္း၊
ေက်းရြာသန္႔ရွင္းေရး ျပဳလုပ္ပံု တူညီျခင္း စသည့္ သိၾကားျဖစ္ေၾကာင္း ကုသိုလ္ေကာင္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္ပံု မကြဲမျပား ျဖစ္ေနမႈ၊ တာ၀တႎသာနတ္ျပည္တြင္ ယင္းကုသိုလ္မ်ား၏ အက်ိဳးေၾကာင့္ ဥယ်ာဥ္ဗိမာန္ ေရကန္ စသည္ ရရွိပံု တူညီမႈ စသည္မ်ားႏွင့္ ေရးသား မွတ္တမ္းတင္ခဲ့သူ အ႒ကထာဆရာမွာလည္း အရွင္မဟာဗုဒၶေဃာသ တပါးတည္းျဖစ္၍ အေၾကာင္းတူ၊ အက်ိဳးတူ သိၾကားမင္း ႏွစ္ဦး၏ အျဖစ္ကို တထပ္တည္း မွတ္တမ္းျပဳခဲ့ဟန္ တူေၾကာင္း၊ ပါဠိေတာ္မ်ား၊ အ႒ကထာမ်ား၏ ထံုးစံုမွာလည္း အေၾကာင္းအရာတခု တူညီလွ်င္ ေရွးေရွးပါဌ္အတိုင္း ေနာက္ေနာက္ပါဌ္တြင္ တသေ၀မတိမ္း အတူ မွတ္တမ္းတင္တတ္ေၾကာင္း၊ ဘာဏကေဆာင္၊ (ႏႈတ္တက္ရြတ္ ဆိုသူ) အရွင္ျမတ္တို႔ တူညီလွ်င္လည္း တထပ္တည္း တူတတ္ေၾကာင္း ေျဖဆိုရပါသည္။