အရွင္ဘုရား၊ ေဂါတမဘုရားရွင္သည္ နတ္ျပည္တက္၍ မယ္ေတာ္ျဖစ္ဖူးေသာ နတ္သားကို တရားေဟာသည္ဟု စာေပမ်ားတြင္ ဖတ္ရႈရပါသည္။ မယ္ေတာ္ျဖစ္ဖူးေသာ နတ္သားသည္ တရားနာရေသာ္လည္း ကၽြတ္တမ္းမ၀င္ ဟု ထင္ပါသည္။ တပည့္ေတာ္ၾကားဖူးသည္မွာ မယ္ေတာ္မာယာေဒ၀ီ မိဖုရားႀကီးသည္ ဘဒၵကမၻာတြင္ ပြင့္ေတာ္မူေသာ ဘုရာငါးဆူလံုး၏ မယ္ေတာ္ျဖစ္ရပါလို၏ဟု ဆုေတာင္းထား၍ အရိေမေတၱယ် ဘုရားေလာင္း ကို ဖြားျမင္ျပီးမွ ကၽြတ္တမ္း၀င္မည္ဟု ၾကားသိဖူးပါသည္။ မွန္-မမွန္ က်မ္းအကိုးအကားႏွင့္ ရွင္းလင္းေျဖၾကား ေပးေတာ္မူပါဘုရား။
(ဦးျမဟန္-ရန္ကုန္ျမိဳ႔)


(ေျဖ)
မမွန္ပါ၊ ဘုရားေလာင္းကို ေမြးဖြားျပီးေသာ မယ္ေတာ္သည္ ၇-ရက္မွ်သာ လူ႔ဘံု၌ ေန၍ နတ္ရြာစံရသည္။ တုသိတာနတ္ျပည္၌ ျဖစ္ျမဲျဖစ္သည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ ၇-ရက္မွ်သာ ေနရသည္ဆိုေသာ္ ဘုရားတဆူ ကိန္းျပီးေသာ မယ္ေတာ္၀မ္းတိုက္သည္ ေစတီကိန္းေသာ ေစတီတိုက္ႏွင့္တူ၏။ ေစတီထိုက္ေသာေနရာသည္ တပါးေသာသူတို႔ သေႏၶယူ ကိန္းေအာင္းျခင္းငွါ၄င္း၊ သံုးေဆာင္ျခင္းငွါ၄င္း၊ မထိုက္ေတာ့ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ ၇-ရက္မွ်သာေန၍ တုသိတာနတ္နန္းသို႔ စံျမန္းရျမဲ ထံုးစံျဖစ္ေလ၏။

မယ္ေတာ္မာယာ၏ ေရွးဘ၀အစဥ္အဆက္ကိုၾကည့္လွ်င္ ၀ိပႆီျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္တြင္ ဗႏၶဳမမင္းႀကီး၏ သမီးႀကီးျဖစ္ျပီး ဘုရားရွင္အား စႏၵကူးမႈန္႔ျဖင့္ ပူေဇာ္၏။ ေက်ာင္းေတာ္ကိုလည္း စႏၵကူးမႈန္႔တို႔ျဖင့္ ၾကဲ၍ ပူေဇာ္၏။ ေနာင္အခါ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ မယ္ေတာ္ျဖစ္ရလိုေၾကာင္း ဆုေတာင္းခဲ့၏။

တဖန္ ကႆပဘုရားရွင္လက္ထက၌ ကိကီမင္းႀကီး၏ သမီးေတာ္ ၇-ေဖာ္တြင္ သုဓမၼာ မည္ေသာ သမီးျဖစ္၍ အသက္ထက္ဆံုး အျဗဟၼစရိယသိကၡာပုဒ္ ထိန္းသိမ္း၍ ေနသြားခဲ့၏။ ထို႔ေနာက္ ေ၀ႆႏၲရာဇာတ္ေတာ္၌ မယ္ေတာ္မာယာေလာင္းသည္ ေ၀ႆႏၲရာမင္းႀကီး၏ မယ္ေတာ္ ဖုႆတီ မိဖုရားႀကီး ျဖစ္လာ၏။ ငါတို႔ေဂါတဘုရားလက္ထက္တြင္ ေဂါတမဘုရား၏ မယ္ေတာ္မာယာ ျဖစ္လာသည္ဟုဆိုသျဖင့္ ဘုရားငါးဆူလံုး၏ မယ္ေတာ္ျဖစ္ရမည္ဆိုလွ်င္ ကႆပဘုရားရွင္၏ မယ္ေတာ္လည္း ျဖစ္ရမည္သာ။ ထိုသို႔ကား မျဖစ္ခဲ့။ ကႆပဘုရားရွင္လက္ထက္တြင္ ကိကီမင္းႀကီး၏ သမီးေတာ္ ၇-ေဖာ္တြင္ သုဓမၼာမည္ေသာ သမီးျဖစ္၍ အသက္ထက္ဆံုး အျဗဟၼစိရိယသိကၡာပုဒ္ ထိန္းသိမ္းေသာ အပ်ိဳစင္ဘ၀ျဖင့္ ေနထိုင္သြားခဲ့၏။ ကႆပဘုရား၏ မယ္ေတာ္သာ ျဖစ္ရရိုးမွန္လွ်င္ ေမြးဖြားျပီး ၇-ရက္သာေန၍ နတ္ရြာစံရမည္သာ ျဖစ္ေလသည္။ ဤအခ်က္ကိုေထာက္၍လည္း မမွန္ကန္ေၾကာင္း သိသာလွပါသည္။
(သုတ္မဟာ၀ါ-႒၊ မဟာပဒါနသုတ္ႏွင့္ ေ၀ႆႏၲရာဇာတ္တို႔၌ ေဖာ္ျပခ်က္အရ ျဖစ္သည္)။

ထို႔ျပင္ ဘုရားရွင္တို႔သည္ သူ႔ခမည္းေတာ္၊ မယ္ေတာ္ အသီးသီးရွိၾကကုန္၏။ ဗုဒၶ၀င္ပါဠိ၌-
(က) ကကုသန္-ခမည္းေတာ္ ပုဏၰားမ်ိဳး အဂၢိဒတၱ။ မယ္ေတာ္ ၀ိသာခါ။
(ခ) ေကာဏာဂံု-ခမည္းေတာ္ ပုဏၰားမ်ိဳး ယညဒတၱ။ မယ္ေတာ္ ဥတၱရာ။
(၈) ကႆပ-ခမည္းေတာ္ ပုဏၰားမ်ိဳး ျဗဟၼဒတၱ။ မယ္ေတာ္-ဓန၀တီ။
(ဃ) ေဂါတမ-ခမည္းေတာ္ မင္းမ်ိဳး သုေဒၶါဒန။ မယ္ေတာ္ မာယာေဒ၀ီ။
(င) အရိေမေတၱယ်-ပုဏၰားမ်ိဳး သုျဗဟၼာ။ မယ္ေတာ္ ျဗဟၼ၀တီ တို႔ျဖစ္သည္။

အထက္ေလးဆူကို ဗုဒၶ၀င္ပါဠိ၌ျပျပီး အရိေမေတၱယ် အေၾကာင္းကိုကား ၀ိသုဒၶ္မဂ္ ႒-အနာဂတံသဉာဏ္ အဖြင့္တြင္ အနာဂေတ ေမေတၱေယ်ာနာမ ဘဂ၀ါ ဥပၸဇၹိႆတိ၊ သုျဗဟၼာ နာမႆ ျဗဟၼေဏာ၊ ပိေတာ ဘ၀ိႆတိ။ ျဗဟၼ၀တီနာမ ျဗဟၼဏီ မာတာတိ-ဟု မဟာ၀င္၊ ထူပ၀င္၊ အနာဂတ၀င္က်မ္းတို႔၌လည္း သိ၀ုဒၶိမဂ္ႏွင့္အတူ ျပဆိုထားသျဖင့္ ခမည္းေတာ္ မယ္ေတာ္ သီးျခားစီသာ ျဖစ္ၾကကုန္၏။

မယ္ေတာ္တဦးတည္းျဖစ္သည္ဟု ျပဆိုထားေသာ က်မ္းဂန္မရွိ၍ မမွန္ကန္ေၾကာင္း မွတ္ယူရာ၏။
မယ္ေတာ္ျဖစ္ဖူးေသာ သႏၲဳတိနတ္သားသည္ အဘိဓမၼာတရားကို နာၾကား၍ ေသာတာပန္အျဖစ္သို႔ ေရာက္ရွိခဲ့သည္။ အထက္မဂ္ဖိုလ္အဆင့္ဆင့္သို႔ တက္ေရာက္ျပီး နိဗၺာန္၀င္မည္။