ေမး။ ။ (2007-ခုႏွစ္၊ ႏို၀င္ဘာလထုတ္ ျမတ္ပန္းရဂုံွတြင္ ပါ၀င္ေသာ ဦးသူေတာ္၊ မေကြးၿမိဳ႔မ၏ နိဗၺာန္သည္ အတၱမဟုတ္၊ အနတၱျဖစ္သည္ ဆိုရာ၌ နိဗၺာန္၏အနတၱျဖစ္ျခင္းကိုု မရွင္းလင္းေၾကာင္း ေမးျမန္းထား ခ်က္အား ေျဖၾကားျခင္းျဖစ္ပါသည္။)

သေဗၺ ဓမၼာ အနတၱာတိ၊
ယဒါ ပညာယ ပႆတိ။
အထ နိဗၺႏၵတိ ဒုေကၡ၊
ဧသ မေဂၢါ ၀ိသုဒၶိယာ။

သေဗၺ-ခပ္သိမ္းကုန္ေသာ၊ဓမၼာ-ခႏၶာငါးပါးတရားတို႔သည္၊ အနတၱာ-ကိုယ္မဟုတ္ကုန္၊ဣတိ-ဤသုိ႔၊ ယဒါ- အၾကင္အခါ၌၊ ပညာယ-၀ိပႆနာပညာျဖင့္၊ ပႆတိ-ျမင္တတ္၏၊ အထ- ထိုသို႔ ျမင္ေသာအခါ၌၊ ဒုေကၡ-သံသရာ၀ဋ္ဆင္းရဲ၌၊ နိဗၺိႏၵတိ-ၿငီးေငြ႔၏၊ ဧသ ဧေသာ- ဤသို႔ ၿငီးေငြ႔ျခင္းသည္၊ ၀ိသုဒိၶယာ-ကိေလသာစင္ၾကယ္ ္ျခင္း၏၊ မေဂၢါ-အေၾကာင္းတည္း ။
(ဓမၼပဒပါဠိေတာ္နိႆ၊ စာ- 218)
အထက္ပါ ဂါထာ၌ ပါ၀င္ေသာ `သေဗၺ ဓမၼာ`၏ အရကို အ႒ကထာတို႔၌ ခႏၶာငါးပါးကို ေကာက္ယူရမည္ ဟုလည္းေကာင္း၊
(ဓမၼ၊ ႒၊2၊ 256)၊
သခၤတတရားအားလံုးကို ေကာက္ယူရမည္ဟုလည္းေကာင္း
(ေနတၱိ၊ ႒၊ 45)၊
ေတဘူမက တရားအားလံုးကို ေကာက္ယူရမည္ဟု လည္းေကာင္း (ေနတၱိ၊ ႒၊ 253) ဖြင့္ဆိုထားသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။

အထက္ပါဖြင့္ဆုိခ်က္မ်ားအရ အနတၱမည္ေသာ တရားသည္ ခႏၶာငါးပါး (၀ါ) သခၤတ=အ၀ိဇၨာ, တဏွာ,ကံ,အာဟာရစေသာ အေၾကာင္းတရားတို႔သည္ ေပါင္း၍ျပဳျပင္အပ္ေသာ တရား(၀ါ) ေတဘူမက=ကာမ, ရူပ,- အရူပ ဟူေသာဘံုသံုးပါး၌ျဖစ္ေသာ တရားျဖစ္၏ ။ ယင္းဖြင့္ဆိုခ်က္ သံုးမ်ိဳးစလံုးပင္ အရေကာက္ သရုပ္ တရားကုိယ္အားျဖင့္ အတူတူပင္ျဖစ္၏ ။ ေလာကီဓဓၼကိုသာရ၏ ။ ေလာကုတၱရာဓမၼျဖစ္ေသာ- နိဗၺာန္မပါ ။

ယင္းသို႔ျဖစ္လွ်င္ အဘယ္ေၾကာင့္ `သေဗၺ ဓမၼာ အနတၱာ´ ဓမၼ အားလံုး အနတၱ-ဟု ေဟာေတာ္မူခဲ့ပါသနည္း ။ အနိစၥ၊ ဒုကၡ တို႔ကဲ့သို႔ ေလာကီဓမၼကိုသာ ေကာက္ယူရမည္မွန္လွ်င္ သေဗၺ သခၤါရာ အနတၱာ ဟုသာ ေဟာေတာ္မူသင့္၏ ။ ယခုကား ထိုသို႔မဟုတ္ဘဲ သေဗၺ ဓမၼာ= ဓမၼအားလံုးဟုဆိုျခင္းေၾကာင့္ သခၤတဓမၼလည္းရ၊ အသခၤတဓမၼလည္း ရရာ၏ ။ ေလာကီဓမၼလည္းရ ေလာကုတၱရာဓမၼလည္းရရာ၏ ။

ထိုသို႔ျဖစ္ပါလ်က္ အ႒ကထာ ဆရာတို႔က အဘယ္ေၾကာင့္ သေဗၺ ဓမၼာ အရ သခၤတျဖစ္ေသာ ေတဘူမကခႏၶာငါးပါးကိုသာ ေကာက္ယူဖြင့္ျပၾကပါသနည္းဟူမူ ၀ိပႆနာဘူမိကိုျပေသာ အရာ ဌာနျဖစ္ေသာေၾကာင့္ဟု ေျဖအပ္၏ ။

မွန္ပါသည္၊ ဂါထာတြင္ ခပ္သိမ္းေသာ (ခႏၶာငါးပါး) တရားတို႔ သည္ အတၱ မဟုတ္ကုန္ဟု ၀ိပႆနာ ရႈႏိုင္ေသာအခါ ၀ဋ္ဒုကၡ၌ ၿငီးေငြ႔လာ၏။ ထိုသို႔ ၿငီးေငြ႔လာျခင္းသည္ ကိေလသာစင္ၾကယ္ျခင္း၏ အေၾကာင္းျဖစ္၏ ဟူေသာ စကားအသြားအလာအရ ၀ိပႆနာအရႈခံ တရားကိုသာ အရာဌာနအားေလ်ာ္စြာ ေကာက္ယူရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ထင္ရွား၏ ။

ထို႔ေၾကာင့္ နိဗၺာန္သည္ အနတၱျဖစ္ေသာ္လည္း ၀ိပႆနာရႈပြားဖို႔ ရာ ေဟာေတာ္မူေသာ ေဒသနာျခင္းေၾကာင္႔ သေဗၺ ဓမၼာ-အရ သခၤတ ျဖစ္ေသာ ေတဘူမက ခႏၶာငါးပါးကိုသာ အ႒ကထာ ဆရာတို႔ ေကာက္ ျပေတာ္မူၾကျခင္းျဖစ္၏။

သဂၤဇာဆရာေတာ္ကလည္း ဓမၼပဒ ပါဠိေတာ္ နိႆယ၌ ေအာက္ပါအတိုင္း မွတ္ခ်က္ေပးထားပါသည္-
´နိဗၺာန္သည္ နိစၥ,သုခမည္၏ ဟု နိစၥ,သုခစင္စစ္ကိုရွာေသာ္ ရသကဲ႔သို႔ အတၱစင္စစ္ ရွာ၍ မရေကာင္း၊နိဗၺာန္လည္း အနတၱ ပင္တည္း။ ထို႔ေၾကာင့္ အဆံုးဂါထာ၌ ´သေဗၺ ဓမၼာ အနတၱာတိ`ဟု ေဟာေတာ္မူသည္။

ထိုသို႔ နိဗၺာန္ အနတၱျဖစ္ျငားေသာ္လည္း နိဗၺာန္ကို ပုထုဇဥ္တို႔ အရာမဟုတ္ေသာေၾကာင့္ အတၱဟု စြဲလမ္းသူမရွိ။ ခႏၶာငါးပါးကိုသာ အတၱဟု စြဲလမ္းကုန္သည္ျဖစ္၍ စြဲလမ္းအပ္ေသာ ခႏၶာငါးပါး၏သာလွ်င္ အနတၱအျဖစ္ကို ျပေတာ္မူသည္ဟု ႏွလံုးထား၍ ´သေဗၺ ဓမၼာတိ ပဥၥကၡႏၶာဧ၀ အဓိေပၸတာ` (သေဗၺ ဓမၼာအရ ခႏၶာငါးပါး ကိုသာ အလိုရွိအပ္၏။)ဟု အ႒ကထာဆရာ ဖြင့္ေတာ္မူသည္။
(ႏွာ-218)၊ (ေထရ၊ ႒၊ 2၊ 255 ၌လည္း ၾကည့္ေလ။)

ပရိ၀ါပါဠိေတာ္၌ ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္တိုင္ နိဗၺာန္သည္ အနတၱ ျဖစ္ေၾကာင္း ဤသို႔ ေဟာေတာ္မူ၏။
အနိစၥာ သေဗၺ သခၤါရာ၊
ဒုကၡာနတၱာ စ သခၤတာ။
နိဗၺာနေဥၥ၀ ပညတၱိ၊
အနတၱာ ဣတိ နိစၧယာ။ (၀ိ၊ 5၊ 157)

သေဗၺ-အလံုးစံုကုန္ေသာ၊ သခၤါရာ-႐ုပ္နာမ္ႏွစ္၀ သခၤါရတို႔သည္၊ အနိစၥာ-မၿမဲကုန္၊ သေဗၺ-အလံုးစံုကုန္ေသာ၊ သခၤတာ-အ၀ိဇၨာ တဏွာ ကံ အာဟာရ စေသာ အေၾကာင္းတရားတို႔သည္ ေကာင္းစြာေရာက္၍ ျပဳစီမံအပ္ေသာ တရားတို႔သည္၊ ဒုကၡာ-ဒုကၡတို႔သာတည္း၊ အနတၱာစ- အသက္ေကာင္ ၀ိညာဥ္ေကာင္ဟူေသာ အတၱလည္း မဟုတ္ၾကကုန္ (၀ါ) အတၱလည္း မ႐ွိၾကကုန္၊ နိဗၺာနေဥၥ၀- အသခၤတဓာတ္ နိဗၺာန္တရားျမတ္ကိုလည္းေကာင္း၊ ပညတၱိစ- ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါ သူငါ စေသာ နာမည္ ပညတ္ကိုလည္းေကာင္း၊ အနတၱာ ဣတိ- အနတၱ တို႔ ဟူ၍ ၊ နိစၧယာ- ဆံုးျဖတ္အပ္ကုန္၏။ (ပရိ၀ါ-ဘာဋီ၊ 398)

[`နိစၧယာ´၌ နိ-ပုဗၺ စိ-ဓာတ္ (ဆံုးျဖတ္ျခင္း အနက္ေဟာ) ၊ အ-ပစၥည္းကို ကံ-ေဟာဟု သိေစလို၍ နိစၧိတာ- ဟု အ႒ကထာဖြင့္သည္။ ပရိ၀ါအ႒ကထာ၏ နိႆယ၌ကား `နိဗၺာန္ႏွင့္ ပညတ္ကို အနတၱဟူ၍၊ နိစၧိတာ-န ဣစၧိတာ-အလိုမ႐ွိအပ္`ဟု အနက္ေပးသတတ္၊ သဘာ၀ဓမၼ ႏွင့္ ဆန္႔က်င္ေလစြ။ (အံ၊ သ်၊ ပ၊ နိဒါန္း၊ ေဂါ။)

သာသနာပ တိတၳိတို႔သည္ ႐ုပ္နာမ္ႏွစ္ပါး ခႏၶာငါးပါးျဖင့္ ျပဳလုပ္ ေျပာဆိုသမွ် ၊ ၀ါ- ေကာင္းမႈ မေကာင္းမႈ ဟူသမွ် အတၱက ျပဳလုပ္ျခင္း ျဖစ္၏။ (ကာရက) ထိုေကာင္းမႈ မေကာင္းမႈ၏ အက်ိဳးကိုလည္း အတၱ သည္ပင္ ခံစား၏။ (ေ၀ဒက) -၏ဟု ယူၾက၏။ နိဗၺာန္၌ကား ထိုသို႔ တိတၳိတို႔ ႀကံဆေျပာဆိုအပ္ေသာ ကာရက ေ၀ဒက-စေသာ သေဘာ ႐ွိေသာ အတၱမ႐ွိ၊ ထို႔ေၾကာင့္ နိဗၺာန္သည္ အနတၱ-မည္၏။ (ငါ သူတပါး ေယာက်္ား မိန္းမ ေတာ ေတာင္ အိမ္ ေက်ာင္း- စေသာ နာမည္ ပညတ္ အရပ္ရပ္၌လည္း အတၱမ႐ွိ။) (၀ိမတိ၊ 2၊272။ ၀ဇိရ၊ 545)

ကမၼႆ ကာရေကာ နတၳိ= ကံကိုျပဳတတ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္ သတၱ၀ါ မည္သည္ မ႐ွိ၊ ၀ိပါကႆ စ ေ၀ဒေကာ= အက်ိဳး၀ိပါက္ကို ခံစားတတ္ ေသာ ပုဂၢိဳလ္ သတၱ၀ါသည္လည္း မ႐ွိ၊ သုဒၶဓမၼာ ပ၀တၱႏၲိ = ပုဂၢိဳလ္ သတၱ၀ါ သူငါ မဖက္ သက္သက္ေသာ ႐ုပ္နာမ္တရားတို႔သည္သာလွ်င္ ျဖစ္ကုန္၏။ ဧေ၀တံ သမၼဒႆနံ= ဤသို႔ေသာ ျမင္ျခင္းသည္သာလွ်င္ မေဖာက္မျပန္ ဟုတ္မွန္ေသာ ျမင္ျခင္းမည္၏။ (၀ိသုဒၶိ၊႒၊2၊237)

အတၳိ နိဗၺဳတိ = နိဗၺာန္သည္ ႐ွိ၏။

န နိဗၺဳေတာ ပုမာ= နိဗၺာန္သို႔ ေရာက္ေသာပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါ မ႐ွိ။ (၀ိသုဒၶိ၊႒၊2၊143)
မဟာယာန၀ါဒီတို႔ကား အေနာက္အရပ္ တေနရာ ေကာင္းကင္ ဘံု၌ သုခ၀တီဟူေသာ နိဗၺာန္ေရႊျပည္ႀကီး ႐ွိ၏။ ထိုနိဗၺာန္၌ ဘုရားေလာင္းမ်ား ထာ၀ရခ်မ္းသာ ခံစားေနၾကၿပီး တစ္ခါတစ္ရံ လူ႔ျပည္သို႔ ဆင္းသက္ကာ တရားဓမၼမ်ား ေဟာေျပာၾကသည္ဟု ယူဆ ၾက၏။ သူတို႔အလို နိဗၺာန္၌ အတၱ႐ွိ၏ဟု ဆုိရမည္ ျဖစ္၏။ ေထရ၀ါဒ နိဗၺာန္ကား အနတၱနိဗၺာန္ စင္စစ္တည္း။


အရွင္ေကာ၀ိဒ (ေယာ)